27ο ΦΝΘ: "Άλλο τέχνη και άλλο πολιτική" ή προπαγανδιστικό τέρας?
Σύνοψη: Η Λένι Ρίφενσταλ θεωρείται μία από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, τόσο ως καλλιτέχνις όσο και ως προπαγανδίστρια του ναζισμού. Πώς κατάφερε να γίνει η κορυφαία σκηνοθέτρια του Τρίτου Ράιχ, ενώ παράλληλα αρνιόταν κάθε στενή σχέση με τον Χίτλερ και τον Γκέμπελς;
ΣΧΕΤΙΚΑΜε 65.000 θεατές και επισκέπτες ολοκληρώθηκε το 27ο ΦΝΘ
Κάποιοι οραματίζονταν την αναγέννηση του έργου της – ίσως σε μία ή δύο γενιές. Και αν είχαν δίκιο;
Άποψη: Η Γερμανίδα σκηνοθέτρια Λένι Ρίφενσταλ αποτελεί μια ιδιάζουσα περίπτωση για τον κινηματογράφο με κάποιους να την σιχαίνονται, άλλους να την εκτιμούν και άλλους αμήχανα να μην ξέρουν πώς μπορούν να αποκόψουν το αναμφίβολο ταλέντο της από τα άρρωστα ιδεολογήματα των Ναζί.
Υπήρξε η βασική προπαγανδιστική μηχανή του Γ´ Ράιχ, με τις ταινίες της να εξυμνούν την ρώμη και το πάθος της αρίας φυλής, την ανωτερότητα του γερμανικού έθνους και την σημασία του Εθνικοσοσιαλιστικού Κόμματος στην πορεία της γερμανικής ιστορίας.

Μέσα από πλούσιο φωτογραφικό και αρχειακό υλικό συντίθεται το προφίλ της σκηνοθέτριας, ενώ μέσα από συνεντεύξεις και βίντεο με την ίδια να μιλάει, στήνονται τα δύο στρατόπεδα: παρεξηγημένη ή τέρας;
Χωρίς να παίρνει ευθεία θέση, σαφώς το ντοκιμαντέρ στέκεται πιο κοντά στην δεύτερη άποψη, μιας και μέσα από τα ίδια της τα λόγια επιχειρεί να την διαψεύσει και να κατεδαφίσει το προφίλ που στα ύστερα χρόνια της θέλησε να φτιάξει για τον εαυτό της προκειμένου να δημιουργήσει μια καλύτερη υστεροφημία.
Με συνεντεύξεις από την δεκαετία του 1970 έως του 1990, βλέπουμε την προσπάθειά της να μην συνδεθεί με τους Ναζί, χωρίς να πείθει όταν λέει πως όποιος και αν τα ζητούσε, ο Στάλιν ή ο Τσόρτσιλ, θα τα έκανε.
Παράλληλα, θέλησε να δείξει πως η τέχνη δεν έχει σχέση με την πολιτική και ότι το έργο της είναι καθαρά καλλιτεχνικό, παρά τους εναγκαλισμούς με το Χίτλερ ενώ από τα πιο δυνατά σημεία είναι η συνέντευξη που έδωσε στην γερμανική τηλεόραση το 1976 που ο δημοσιογράφος της την είχε στημένη κάνοντας την να ξεσπάσει.

Κανείς δεν αρνείται τις τεχνικές δεξιότητες και την αρτιότητα του σινεμά της καθώς και τις πρωτοπορίες για τα δεδομένα της εποχής, αλλά ποιος την πιστεύει όταν λέει πως δεν ήξερε τι γινόταν και πως άλλο τέχνη και άλλο πολιτική.
Καίριο και εύστοχο ντοκιμαντέρ που χωρίς να επεμβαίνει με αφηγητή, αφήνει μόνη της την Ρίφενσταλ να εκτεθεί, αλλά και χωρίς να ακυρώνει το έργο της, καθώς αν και διαφωνούμε με τις ιδέες του, αποτελεί ένα εξαιρετικό ντοκουμέντο για την εποχή.
Το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης διεξάγεται 6-16 Μαρτίου 2025.
ΣΧΟΛΙΑ
Εμφάνιση σχολίων