Νύχτες Πρεμιέρας 2024: «Τα όρια ενός ηθοποιού είναι πρόκληση για δημιουργικότητα»
Με επιτυχία και μεγάλη προσέλευση κόσμου διεξήχθη το Intimacy Coordination Workshop που πραγματοποίησε το 30ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Νύχτες Πρεμιέρας, στον πολυχώρο του Συλλόγου «Οι Φίλοι της Μουσικής» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΣΧΕΤΙΚΑΟι Νύχτες Πρεμιέρας παρουσιάζουν David Lynch Remastered
Το Workshop διοργανώθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα με θέμα αυτό το συναρπαστικό και τόσο σύγχρονο πεδίο στον κινηματογράφο, τον Συντονισμό Οικειότητας.
Η προσκεκλημένη και εισηγήτρια του Workshop διεθνούς φήμης Intimacy Coordinator, Elle McAlpine, με κορυφαίες συνεργασίες στον χώρο του σινεμά και της τηλεόρασης («Poor Things» του Γιώργου Λάνθιμου, «One Day», «Baby Reindeer» κ.ά.). κέρδισε το κοινό που το παρακολούθησε με ενθουσιασμό καθώς περισσότεροι/-ες από 200 συμμετέχοντες/-ουσες, νέοι/-ες δημιουργοί, ηθοποιοί, χορογράφοι, δημοσιογράφοι, παραγωγοί και θεραπευτ(ρι)ές παρακολουθούσαν με ενδιαφέρον και συμμετείχαν στα αστεία, τους προβληματισμούς και τα ερωτήματα που έθεσε η συναρπαστική Elle για 5 ολόκληρες ώρες.
Το κοινό και την Elle καλωσόρισαν οι Στάθης Καλογερόπουλος, Διευθυντής του Athens Film Office, ο Πάνος Γκένας Υπεύθυνος του Διαγωνιστικού Τμήματος Ελληνικές Μικρές Ιστορίες του ΔΦΚ της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας και η Αθηνά Ξενίδου, παραγωγός και ατζέντισσα της Elle McAlpine.
Η Elle μοιράστηκε με τους/τις συμμετέχοντες/-ουσες όλες τις κατευθυντήριες γραμμές του ρόλου ενός intimacy coordinator ενώ στη συνέχεια πέρασε σε επίδειξη on set με τη βοήθεια της σκηνοθέτιδας, Ασημίνας Προέδρου και των ηθοποιών Μάικλ Έντουαρντς, Μαρία Μαραγκού και Ρομάνα Λόμπατς.

Η διάσημη συντονίστρια οικειότητας κέρδισε το κοινό με την χαρισματική της προσωπικότητα, την ευφυΐα και το χιούμορ της αλλά και την οξυδερκή επαγγελματική της προσέγγιση σ’αυτό το ζήτημα ταμπού που διατρέχει με μια εντυπωσιακή ασφαλή και οργανική μέθοδο, σαν χορογραφία, καθώς διαχειρίζεται με αξιοθαύμαστη τρυφερότητα και διακριτικότητα τον ρόλο της, δημιουργώντας μια ασφαλή γέφυρα ανάμεσα σε δημιουργό και cast.
Όπως ανέφερε στη θεωρητική της εισήγηση, η Elle McAlpine «Η προετοιμασία που γίνεται πριν από το γύρισμα της σκηνής είναι επίσης εξαιρετικά κρίσιμη, καθώς οι ηθοποιοί πρέπει να γνωρίζουν όλες τις λεπτομέρειες για το είδος του σεξ που θα κάνουν. Η δημιουργική διαδικασία είναι ένας ζωντανός οργανισμός που μετατοπίζεται και προσαρμόζεται στα όρια των ηθοποιών. Οποιεσδήποτε αλλαγές προκύψουν μετά από συζήτηση με τον/την σκηνοθέτη και τους ηθοποιούς είναι ζωτικής σημασίας γιατί αυτές οι αλλαγές εξασφαλίζουν ένα πολύ καλύτερο αποτέλεσμα, αφού οι άνθρωποι που παίζουν θα αισθάνονται πολύ πιο άνετα. Είμαστε ενεργητικά όντα, αισθανόμαστε πράγματα που δεν είναι ορατά, αν οι ηθοποιοί της σκηνής δεν αισθάνονται άνετα ή ασφαλείς, θα αποτυπωθεί στην κάμερα και κάτι θα μοιάζει άβολο ή απλά λάθος. Οι ερωτικές σκηνές έχουν πολλές ομοιότητες με τις σκηνές μάχης/πάλης, χρειάζονται χορογραφημένη ακολουθία βημάτων και κινήσεων».
Η Elle μίλησε ακόμη για την ανάγκη σωστής ενημέρωσης και προστασίας και των υπόλοιπων μελών μιας παραγωγής καθώς μια σεξουαλική σκηνή ή σκηνή βίας μπορεί να αναστατώσει και τους θεατές αυτής, τονίζοντας την ανάγκη δημιουργίας ενός ασφαλούς πλαισίου για όλα τα συνεργαζόμενα μέλη (cast & crew).
Η Ελληνίδα σκηνοθέτις, Ασημίνα Προέδρου, που συνεργάστηκε με την Elle McAlpine για την εκτέλεση και της πρακτικής εφαρμογής του workshop, τόνισε ότι «οι σκηνοθέτες αγαπούν τους ηθοποιούς που τους δίνουν νέα πράγματα, πράγματα που πρέπει να συζητηθούν. Ωστόσο, όταν η συζήτηση αφορά τις λεπτές αποχρώσεις μιας ερωτικής σκηνής, ο σκηνοθέτης καλό είναι να επικοινωνεί με διακριτικότητα/ψιθυριστά τα σχόλια, τις κατευθύνσεις ή τις παρατηρήσεις που έχει και όχι να τις μοιράζεται άγαρμπα με το σύνολο του σετ. Οι ηθοποιοί πρέπει πάντα να αισθάνονται προστατευμένοι και ασφαλείς».

Κατά την πρακτική εφαρμογή, η Elle, κάνοντας ένα ζέσταμα που θύμιζε μάθημα χορού, συνέχισε με κάποιες ασκήσεις σκαναρίσματος του σώματος κατά τη διάρκεια του οποίου οι ηθοποιοί σημειώνουν τα “red/amber/green” (κόκκινα/ πορτοκαλί/πράσινα) σημεία του σώματός τους, εντοπίζοντας τις ζώνες ασφαλείας τους και μη.
Ακουμπώντας σιγά σιγά από το κεφάλι έως τα πόδια τους, αναλογίζονται και εξετάζουν με ποια σημεία αισθάνονται άνετα και με ποια όχι, ποια εγείρουν περισσότερη ένταση ή συναίσθημα. Κόκκινο για τα σημεία που είναι ξεκάθαρο όχι, πορτοκαλί για το ίσως -που κατά την Elle, σημαίνει πάντα όχι και πράσινο για τα σημεία που αισθάνονται καλά και ασφαλείς ως ναι.

Έτσι, επικοινωνούν στην Intimacy Coordinator τι θα ήθελαν να αποφύγουν ή να προσέξουν ενώ ταυτόχρονα ανακαλύπτουν οι ίδιοι την αίσθηση του σώματός τους και τα όριά τους.
Μάλιστα, σε μια ερώτηση από το κοινό σχετικά με το «Τι κάνουν οι ηθοποιοί όταν δεν τους αρέσει καθόλου ο/η παρτενέρ τους» η Elle απάντησε αφοπλιστικά ότι «πρέπει να βρεις κάτι που αγαπάς σε ή για αυτόν/η. Κατά τη διάρκεια των σωματικών ασκήσεων ή του eye contact, παρατήρησε τον άνθρωπο που έχεις απέναντί σου. Μπορεί να σου αρέσει -έστω λίγο- ο λοβός του αυτιού του ή το πώς περπατάει. Βρες κάτι και μείνε σε αυτό».

Μια φωτογραφία της στους Sunday Times ήταν η αφορμή να ακολουθήσει αυτή την καριέρα. Ούσα ηθοποιός, είχε γυρίσει ερωτικές σκηνές στο πλαίσιο ενός IC σεμιναρίου και, βλέποντας τον εαυτό της σε μια φωτογραφία - που δεν ήταν "αντικειμενικά" για τα μέινστριμ δεδομένα κολακευτική - ένιωσε φοβερή ενδυνάμωση από το πώς εκφραζόταν η ερμηνεία της και σκέφτηκε ότι αυτό πρέπει να αισθάνεται κάθε γυναίκα που συμμετέχει σε μια τέτοια σκηνή.
Τέλος, σε ερώτηση σχετικά με την ύπαρξη ή όχι ανδρών intimacy coordinators ανέφερε ότι υπάρχουν λαμπροί και αξιόλογοι άντρες ICs αλλά, κατά τη διάρκεια της καριέρας της, έχει παρατηρήσει ότι οι ηθοποιοί - κυρίως οι άνδρες, αναζητούν και προτιμούν γυναίκες συντονίστριες οικειότητες. Τόνισε ότι είναι ένα επάγγελμα που ενέχει, απευθύνεται και απαιτεί την επαφή με τη θηλυκή μας πλευρά.
ΣΧΟΛΙΑ
Εμφάνιση σχολίων