27o ΦΝΘ: Οι κινηματογραφικές αφίσες που σημάδεψαν το αθηναϊκό τοπίο

Δημοσίευση: 10 Μαρτίου 2025, 20:14
Συντάκτης:

Σύνοψη: Από τις προσόψεις των κεντρικών κινηματογράφων της Αθήνας τις δεκαετίες του 1950 και 1960, οι οποίες προσκαλούσαν τους περαστικούς στις σκοτεινές αίθουσες, οι γιγαντιαίες, πρωτότυπες και τολμηρές εικαστικές δημιουργίες του Γιώργου Βακιρτζή κοσμούν σήμερα δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές και χαίρουν διεθνούς αναγνώρισης.

<a href="/festival-thessalonikis/me-65000-theates-kai-episkeptes-oloklirothike-27o-fnth/71375">Με 65.000 θεατές και επισκέπτες ολοκληρώθηκε το 27ο ΦΝΘ</a>ΣΧΕΤΙΚΑΜε 65.000 θεατές και επισκέπτες ολοκληρώθηκε το 27ο ΦΝΘ

Άποψη: Μια συμπαραγωγή της ΕΡΤ, φόρος τιμής σε ένα σημαντικό Έλληνα ζωγράφο του 20ού αιώνα, τον Γιώργο Βακιρτζή (1923-1988), μαθητή του Κωνσταντίνου Παρθένη, ο οποίος στον κινηματογραφικό κόσμο έμεινε γνωστός για τις κλασικές πλέον γιγαντοαφίσες του στις προσόψεις των μεγάλων αθηναϊκών σινεμά, όπως το Ρεξ, από τα τέλη της δεκαετίας του 1940 έως τα μέσα της δεκαετίας του 1960.

Μια τέχνη που πλέον έχει χαθεί, αν εξαιρέσουμε το Αθήναιον που ακόμα διατηρεί τις ζωγραφικές αφίσες, έρχεται να μας την συστήσει στους νεότερους και θυμίσει στους παλαιότερους το ντοκιμαντέρ του Πάνου Θωμαΐδη με τον γνώστη της τέχνης του ζωγράφου, Χρήστο Μαργαρίτη, και εναρκτήριο λάκτισμα την παρελθούσα πλέον έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης στην Αθήνα για την Αστυγραφία με αφίσες ανάμεσα σε άλλα έργα του Βακιρτζή.

Άλλωστε, πράγματι οι γιγαντοαφίσες του σημάδεψαν θετικά το αθηναϊκό τοπίο με τα σινεμά να ντύνονται με τα καλά τους έχοντας αφίσες που, όπως μάθαμε στο ντοκιμαντέρ, έπρεπε να βασίζονται σε τρία στοιχεία: σε πρώτο πλάνο το πρόσωπο ή τα πρόσωπα των πρωταγωνιστών (συνήθως ένα ή δύο), έπειτα από πίσω ένα τοπίο ή σκηνικό που να παραπέμπει στην ταινία και τέλος η περίτεχνη γραμματοσειρά του τίτλου.

Έτσι, θυμηθήκαμε μια παλιά Αθήνα με περισσότερα σινεμά στο κέντρο της Αθήνας και με την οδυνηρή διαπίστωση ότι στην Πανεπιστημίου δεν απέμεινε κανένα μέχρι αυτή την στιγμή σινεμά, δείχνοντας μας και το κλειστό Ιντεάλ, μια εικόνα που όλους τους σινεφίλ μας στεναχωρεί.

Ακαδημαϊκό στον τρόπο γραφής του, ένα κλασικό τηλεοπτικής λογικής ντοκιμαντέρ που μας φέρνει στο νου μια άλλη πλευρά της τέχνης του κινηματογράφου που συνδέεται με την ζωγραφική.

Δείτε το εδώ

Το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης διεξάγεται 6-16 Μαρτίου 2025. 

Το MOVE IT βρίσκεται εκεί και σας γράφει ανταποκρίσεις στο ειδικά διαμορφωμένο section του online περιοδικού μας

Πρώτη δημοσίευση: 10 Μαρτίου 2025, 20:14
Ενημέρωση: 10 Μαρτίου 2025, 20:14
Συντάκτης:

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
37710
Feelgood
12178
Film Group
4293
Feelgood
1966