27o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Τα βραβεία

Published: 17 Mar 2025, 14:13
Συντάκτης:

To 27o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης ολοκληρώθηκε με την απονομή των βραβείων. Τρεις ταινίες βραβεύτηκαν με τους Χρυσούς Αλέξανδρους των διαγωνιστικών τμημάτων.

<a href="/en/festival-thessalonikis/me-65000-theates-kai-episkeptes-oloklirothike-27o-fnth/71375">Με 65.000 θεατές και επισκέπτες ολοκληρώθηκε το 27ο ΦΝΘ</a>ΣΧΕΤΙΚΑΜε 65.000 θεατές και επισκέπτες ολοκληρώθηκε το 27ο ΦΝΘ

Τον Χρυσό Αλέξανδρο του Διεθνούς Διαγωνιστικού απέσπασε το ντοκιμαντέρ "Συνύπαρξη, λέμε τώρα!" της Άμπερ Φάρες, το οποίο μπαίνει αυτόματα στη λίστα προεπιλογής για το επόμενο Βραβείο Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ. Τον Χρυσό Αλέξανδρο του διαγωνιστικού τμήματος Newcomers κέρδισε το ντοκιμαντέρ "Πώς να χτίσεις μια βιβλιοθήκη" των Μάια Λέκοου και Κρίστοφερ Κινγκ, ενώ τον Χρυσό Αλέξανδρο του διαγωνιστικού τμήματος >>Film Forward απέσπασε η ταινία "Ατελείωτη Κούκι" των Σεθ Σκράιβερ και Πίτερ Σκράιβερ. Αναλυτικά: 

ΒΡΑΒΕΙΑ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ 

Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης παρουσιάζει ένα Διεθνές Διαγωνιστικό πρόγραμμα, όπου δέκα ταινίες άνω των 70 λεπτών διαγωνίζονται για τον Χρυσό Αλέξανδρο και τον Αργυρό Αλέξανδρο. Ο Χρυσός Αλέξανδρος συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 12.000€, ενώ ο Αργυρός Αλέξανδρος συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 5.000€. Τα μέλη της κριτικής επιτροπής: Δημήτρης Αθυρίδης (σκηνοθέτης και φωτογράφος)  /  Λόρεν Γκρίνφιλντ (σκηνοθέτρια)  /  Σίγκνε Μπίργκε Σέρενσεν (παραγωγός)

Ο Χρυσός Αλέξανδρος του Διεθνούς Διαγωνιστικού απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:

Συνύπαρξη, λέμε τώρα! της Άμπερ Φάρες

Σκεπτικό: Ένα στιβαρό ντοκιμαντέρ για μία από τις διχαστικές, επώδυνες και μακροχρόνιες συγκρούσεις στον κόσμο σήμερα, την ισραηλινο-παλαιστινιακή κρίση. Βασική πρωταγωνίστρια του ντοκιμαντέρ είναι η Εβραία κωμικός Νόαμ Σούστερ-Ελιάσι, που μιλά εξίσου άπταιστα αραβικά και εβραϊκά. Η ανατροφή της στη μοναδική κοινότητα στο σύγχρονο Ισραήλ όπου οι Παλαιστίνιοι και οι Εβραίοι έχουν συνυπάρξει ως γείτονες και φίλοι από το 1970, την επονομαζόμενη «Όαση Ειρήνης», της χαρίζει μια μοναδική προοπτική στην αυθεντική έννοια της συνύπαρξης, σε μια κοινωνία όπου η ειρήνη και η αμοιβαία κατανόηση μοιάζουν με χίμαιρα. Μέσα από μια καθηλωτικά δομημένη αφήγηση, και αμφισβητώντας άφοβα όλα τα ταμπού του συγκεκριμένου τόπου, η αφοπλιστική φωνή και το χιούμορ της Νόαμ μάς παρακινούν να αγγίξουμε ένα βαθύτερο επίπεδο κατανόησης ενόσω γελάμε και κλαίμε μαζί της, αλλά και να αναθεωρήσουμε τις προκαταλήψεις μας με ανοιχτά μυαλά και ανοιχτές καρδιές.

Η σκηνοθέτις Άμπερ Φάρες ανέβηκε αρχικά στη σκηνή για να παραλάβει το βραβείο. «Ευχαριστώ πολύ γι αυτό το βραβείο. Είναι μεγάλη τιμή. Ξέρω, όμως, ποια πραγματικά θέλω να ακούσετε και ποια ευθύνεται που αυτή η ταινία βγήκε καταπληκτική» ανέφερε, δίνοντας τη σκυτάλη στην κωμικό και πρωταγωνίστρια της ταινίας Νόαμ Σούστερ-Ελιάσι, η οποία αρχικά ευχαρίστησε τους γονείς της, που ήταν παρόντες στην αίθουσα, για τη στήριξη αλλά και για την καθοδήγηση που της προσέφεραν. «Πριν δύο εβδομάδες ένας Παλαιστίνιος κωμικός, συνάδελφός μου, τόλμησε να αστειευτεί στο Ισραήλ, και η αστυνομία όρμησε σπίτι του και τον συνέλαβε απλώς επειδή έκανε χιούμορ. Μπορώ να βρίσκομαι εδώ σήμερα επειδή υπάρχει ακόμα μια μικρή “σχισμή” στην ελευθερία του λόγου που μπορώ να έχω, χάρη στο προνόμιό μου ως Ισραηλινή Εβραία. Όταν μετακινήθηκα από το πεδίο του πολιτικού ακτιβισμού στην κωμωδία ήταν επειδή έμαθα ότι στην Ουκρανία ένας Εβραίος κωμικός έγραψε ένα sitcom στο οποίο γίνεται πρόεδρος, και έγινε πρόεδρος στην πραγματικότητα! Έτσι, σκέφτηκα ότι εάν θέλω επιτέλους να πάρω την πολιτική μου καριέρα σοβαρά, πρέπει να αρχίσω να γράφω αστεία. Γιατί ξέρω ότι όταν γελάς, σημαίνει ότι ακούς. Κι έτσι υποσχέθηκα στον εαυτό μου ότι όταν θα έχω τη σκηνή δική μου, όταν περισσότεροι άνθρωποι θα με ακούν, τότε θα μεταφέρω το μήνυμα με δυνατή και καθαρή φωνή. Ο πρώτος πολιτικός μου “δάσκαλος” είναι ο μπαμπάς μου, που είναι κι αυτός εδώ, όπως και η μαμά μου. Η πρώτη ανάμνηση που έχω από εκείνον είναι να μπαινοβγαίνει στις στρατιωτικές ισραηλινές φυλακές επειδή αρνήθηκε να υπηρετήσει στα κατεχόμενα παλαιστινιακά εδάφη. Ο ακτιβισμός μας, καθώς και το πώς διαμαρτυρόμαστε για την ισότητα και την ελευθερία, δεν εκφράζεται μόνο μέσα από μια διαδήλωση, μια δράση, μια ταινία ή ένα αστείο. Εκφράζεται κάθε μέρα μέσα από την εναλλακτική που οραματίζεσαι μέσα από το σώμα και τη γλώσσα σου, μέσα από τις καθημερινές επιλογές σου και το πώς αποφασίζεις να αξιοποιήσεις τα προνόμιά σου, ώστε να εξασφαλίσεις ότι μια μέρα οι Παλαιστίνιοι φίλοι μου θα είναι ελεύθεροι. Αυτή η ταινία δημιουργήθηκε από ένα δυναμικό επιτελείο γυναικών. Η Άμπερ Φάρες, η σκηνοθέτρια του ντοκιμαντέρ, δούλευε, ενώ ο ισραηλινός στρατός βομβάρδιζε το σπίτι και την οικογένειά της. Δεν ξέρω αν υπάρχει καλύτερος τρόπος να τιμήσει κανείς αυτές τις γυναίκες, οι οποίες δεν το έβαλαν κάτω και επέλεξαν να μιλήσουν για όλα αυτά τα δύσκολα ζητήματα, που πρέπει όλοι μας να μιλάμε. Ευελπιστώ αυτή η ταινία να δώσει στους ανθρώπους  τις λέξεις που χρειάζονται αλλά και το κουράγιο που έχουν ανάγκη προκειμένου να υψώσουν το ανάστημά τους. Σας ευχαριστώ».

Ο Αργυρός Αλέξανδρος του Διεθνούς Διαγωνιστικού απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:

Λευτεριά στον Λέοναρντ Πελτιέ των Τζέσι Σορτ Μπουλ και Ντέιβιντ Φρανς

Σκεπτικό: Αυτό το ερευνητικό ντοκιμαντέρ εμβαθύνει στην υπόθεση του αυτόχθονα Αμερικανού ακτιβιστή Λέοναρντ Πελτιέ, τον οποίο συναντάμε στην αρχή της ταινίας ως φυλακισμένο εδώ και σχεδόν 50 χρόνια. Μέσα από ένα εντυπωσιακό αρχειακό υλικό, δεξιοτεχνικά ενταγμένο σε ένα αποκαλυπτικό πολιτικό θρίλερ, η ταινία εκθέτει πώς η αρχική δικαστική ετυμηγορία βασίστηκε σε ψευδείς μαρτυρίες, παραλείποντας να λάβει υπόψη κρίσιμα αποδεικτικά στοιχεία. Ωστόσο, και παρά την εμφανή αδικία που υπέστη, η ανελέητη πίεση από το FBI απέκλεισε τον Πελτιέ από τη διαδικασία της χορήγησης χάριτος και της αναστολής της ποινής. Πρόκειται για μια κατεπείγουσα και επίκαιρη ιστορία που αποτυπώνει τις τρέχουσες εξελίξεις, φέρνοντας στο φως το πώς η νεότερη γενιά αυτόχθονων Αμερικανών ηγετών εξακολουθεί να μάχεται για την απελευθέρωση του Πελτιέ. Η ρωμαλέα αυτή ταινία ξεδιπλώνει την ιστορία της καταδυνάστευσης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των αυτόχθονων Αμερικανών, καθώς και τη διαγενεακή αντίσταση που επιδεικνύουν, φέρνοντας παράλληλα στο προσκήνιο τον συνεχιζόμενο αγώνα τους για απόκτηση κυριαρχικών δικαιωμάτων στη γη τους και στους φυσικούς της πόρους.

Ανακοινώνοντας το βραβείο του Αργυρού Αλέξανδρου η Λόρεν Γκρίνφιλντ ανέφερε: «Θέλω να ευχαριστήσω το Φεστιβάλ αφενός για την πρόσκληση στη Θεσσαλονίκη, αφετέρου για το αφιέρωμα αλλά και την τιμή να είμαι μέλος αυτής της επιτροπής. Είναι ωραίο να βρίσκεσαι σε ένα μέρος που υπάρχει βαθιά εκτίμηση της τέχνης και σεβασμός στην ελευθερία της έκφρασης και στα ανθρώπινα δικαιώματα. Θέλουμε να απονείμουμε τον Αργυρό Αλέξανδρο στην ταινία Λευτεριά στον Λέοναρντ Πελτιέ. Πρόκειται για ένα τρομερά επίκαιρο ντοκιμαντέρ σε σχέση με την έλλειψη δικαιοσύνης που αντιμετωπίζουν διαχρονικά οι αυτόχθονες της Αμερικής. Υπήρξε διαφωτιστική, μας συγκίνησε και έριξε φως στις δυσκολίες της αντίστασης που υπάρχουν σήμερα».

Ειδική Μνεία απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:

Παιδί της σκόνης της Βερόνικα Μλιτσέβσκα

Σκεπτικό: Θα θέλαμε επίσης να απονείμουμε Ειδική Μνεία στην ταινία Παιδί της σκόνης. Αυτή η ζεστή και συγκινητική ταινία παρακολουθεί τον Sang, γιο μιας Βιετναμέζας και ενός Αμερικανού στρατιώτη, καθώς αναζητά τον πατέρα του, παλεύοντας για μια προβληματική επανένωση. Ένα όμορφα κινηματογραφημένο πορτρέτο, με όρους και αισθητική cinéma vérité, που αφηγείται μια οικουμενική ιστορία για τις διαγενεακές συνέπειες του πολέμου και τη λαχτάρα για την πατρική αγάπη.

Η σκηνοθέτρια Βερόνικα Μλιτσέβσκα παρέλαβε το βραβείο, λέγοντας: «Σας ευχαριστώ πολύ για την υπέροχη υποδοχή. Και ευχαριστώ και το κοινό για τις αντιδράσεις και τις ερωτήσεις του κατά την προβολή της ταινίας. Ευχαριστώ τον σύζυγό μου, που είναι επίσης κινηματογραφιστής, για την υποστήριξή του. Ευχαριστώ γι’ αυτό το ταξίδι».


ΒΡΑΒΕΙΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ NEWCOMERS

Δέκα ταινίες άνω των 50 λεπτών, τις οποίες υπογράφουν νέοι δημιουργοί, διαγωνίζονται για τον Χρυσό Αλέξανδρο «Δημήτρης Εϊπίδης» και τον Αργυρό Αλέξανδρο. Το βραβείο Χρυσός Αλέξανδρος «Δημήτρης Εϊπίδης» συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 10.000€, ενώ ο Αργυρός Αλέξανδρος συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 4.000€.  Τα μέλη της κριτικής επιτροπής: Ίνκα Αχτέ (σκηνοθέτρια, επικεφαλής προγραμματισμού στο DocPoint)  /  Τίνα Μανδηλαρά (δημοσιογράφος)  /  Τούντε Σκόβραν (σκηνοθέτρια). 

Ο Χρυσός Αλέξανδρος «Δημήτρης Εϊπίδης» του διαγωνιστικού Newcomers απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:

Πώς να χτίσεις μια βιβλιοθήκη των Μάια Λέκοου και Κρίστοφερ Κινγκ

Σκεπτικό: Μια ιστορία για το πώς οι προσωπικές πεποιθήσεις μπορούν να υψώσουν ανάχωμα απέναντι στη διαφθορά, στα αναχρονιστικά συστήματα και στην πολιτική αδράνεια, χτίζοντας μια κοινότητα και ανακτώντας έναν χώρο γνώσης. Οι δημιουργοί εκθέτουν με πάθος το διαχρονικό αποτύπωμα της αποικιοκρατίας, εξυμνώντας τον ακτιβισμό και των αγώνα δύο γυναικών φίλων για αληθινά προσβάσιμους δημόσιους χώρους — μέρη όπου οι άνθρωποι μπορούν να συνδεθούν με τα δικά τους αφηγήματα και τις δικές τους ιστορίες. Σε μια εποχή όπου οι βιβλιοθήκες σε ολόκληρο τον κόσμο έρχονται αντιμέτωπες με ιδεολογική αντιπαλότητα και περικοπές χρηματοδότησης, η ταινία μάς υπενθυμίζει ότι η γνώση πρέπει να γίνει αντικείμενο υπεράσπισης πάση θυσία.

Οι σκηνοθέτες Μάια Λέκοου και Κρίστοφερ Κινγκ ανέφεραν παραλαμβάνοντας το βραβείο: «Είναι μεγάλη έκπληξη για εμάς. Αυτή η ταινία συμβολίζει την ανθεκτικότητα που δείχνουν οι γυναίκες γενικά και οι γυναίκες της Αφρικής ειδικότερα. Ευχαριστούμε την επιτροπή και το πρόγραμμα, τις δύο υπέροχες πρωταγωνίστριές μας, τους βιβλιοθηκάριους και τους κατοίκους. Αυτή η ταινία είναι η δική μας “συνταγή” για να βοηθήσει την Κένυα και την Αφρική να ευδοκιμήσουν. Είναι προς το συμφέρον όλων μας. Ευχαριστούμε».

Ο Αργυρός Αλέξανδρος του διαγωνιστικού Newcomers απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:

Eδώ μιλάνε για λατρεία του Βύρωνα Κριτζά

Σκεπτικό: H κριτική επιτροπή συγκινήθηκε από τη θέρμη και το επαναστατικό πνεύμα της ταινίας, η οποία, παρότι επικεντρώνεται σε μια τοπικά προσδιορισμένη ιστορία, υπενθυμίζει στο κοινό τις θεραπευτικές και συνεκτικές ποιότητες που η τέχνη –στη συγκεκριμένη περίπτωση η μουσική– μπορεί να επιφέρει σε ανθρώπους διαφορετικών γενεών και καταγωγής.

Παραλαμβάνοντας το βραβείο, ο Βύρων Κριτζάς τόνισε: «Εισπράξαμε πολλή αγάπη αυτές τις μέρες και ελπίζουμε να σας την επιστρέψουμε στο μέλλον. Ευχαριστούμε».

Ειδική Μνεία απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:

Φάρμα κατοικιδίων των Φιν Βάλτερ και Μάρτιν Α. Βάλτερ

Σκεπτικό: Μια ταινία για τη μοναξιά και την ανάγκη να ανακαλύψουμε έναν χαμένο εαυτό μέσα από τη σύνδεση με την πιο αρχέγονη μορφή της φύσης. Επιπλέον, μια ταινία που εγείρει ηθικά διλήμματα και μας ωθεί, μέσα από την πανέμορφη φωτογραφία της, να αντικρίσουμε τα προβλήματα του πολιτισμένου και υποτιθέμενα προοδευτικού κόσμου στον οποίο ζούμε.

ΒΡΑΒΕΙΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ >>FILM FORWARD

To διαγωνιστικό πρόγραμμα Film Forward περιλαμβάνει δέκα ταινίες άνω των 45 λεπτών, οι οποίες πειραματίζονται με τη φόρμα και τη μέθοδο της ταινίας τεκμηρίωσης. Οι ταινίες διαγωνίζονται για τον Χρυσό Αλέξανδρο, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 6.000€, και τον Αργυρό Αλέξανδρο, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 3.000€. Τα μέλη της κριτικής επιτροπής: Νάντια Αργυροπούλου (εικαστική επιμελήτρια)  /  Γκραντ Κιρ (παραγωγός)  /  Αν Μαρί Κιρστάιν (σύμβουλος του Ινστιτούτου Κινηματογράφου Δανίας)

Ο Χρυσός Αλέξανδρος του διαγωνιστικού τμήματος >>Film Forward απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:

Ατελείωτη Κούκι των Σεθ Σκράιβερ και Πίτερ Σκράιβερ

Σκεπτικό: Ο Χρυσός Αλέξανδρος απονέμεται σε ένα ντοκιμαντέρ πραγματικό πόνημα αγάπης. Ένας αιχμηρός και αστείος διαλογισμός για ένα «φιλμ μέσα σε ένα φιλμ», που επικεντρώνεται στην οικογένεια, στην κοινότητα και στις κοινές πολιτισμικές ρίζες. Μια γιορτή του σάουντρακ της καθημερινότητας, που μας μεταφέρει σε έναν κόσμο ο οποίος σπάνια έχει καταγραφεί χωρίς συγκατάβαση. Μια αληθινά αυθεντική προσέγγιση σε ένα ντοκιμαντέρ που καθοδηγείται από τους χαρακτήρες του. Το βραβείο απονέμεται στην ταινία Ατελείωτη Κούκι των Σεθ Σκράιβερ και Πίτερ Σκράιβερ.

Ο Αργυρός Αλέξανδρος του διαγωνιστικού τμήματος >>Film Forward απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:

Εντωμεταξύ της Κάθριν Γκαντ

Σκεπτικό: Ο Αργυρός Αλέξανδρος απονέμεται σε μια ταινία που διατρέχει διάφορες συμβάσεις του ντοκιμαντέρ, εύστοχα αναπτύσσοντας μια μορφή «ποιηθικής» χωρις να χάνει την ακρίβεια ή τις ιστορικές και κοινωνικές της συντεταγμένες, μεταδίδοντας παράλληλα μια αίσθηση της συλλογικής καλλιτεχνικής διαδικασίας, η οποία μας μεταφέρει στην καρδιά της βαθιά εδραιωμένης ανθεκτικότητας που χαρακτηρίζει τη μαύρη κουλτούρα. Το βραβείο πηγαίνει στο ντοκιμαντέρ Εντωμεταξύ της Κάθριν Γκαντ.

Ειδική Μνεία απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:

Μουσείο της νύχτας του Φερμίν Ελόι Ακόστα

Σκεπτικό: Για την εντατική έρευνα σε ένα κατά κύριο λόγο άγνωστο αρχειακό υλικό, όπως και την προσπάθεια να δημιουργήσει μια οπτική γλώσσα που ανταποκρίνεται στη θεματική του.

Ο σκηνοθέτης Φερμίν Ελόι Ακόστα παρέλαβε το βραβείο και δήλωσε τα εξής: «Θα ήθελα να ευχαριστήσω τους φίλους μου που ήρθαν από την Αργεντινή μαζί μου. Επίσης, την επιτροπή, την ομάδα μου και το Κινηματογραφικό Ινστιτούτο της Αργεντινής, το οποίο αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε πολύ δύσκολη θέση. Η κυβέρνηση αποσύρει όλες τις χρηματοδοτήσεις, και ο κινηματογράφος βρίσκεται σε κίνδυνο. Ντοκιμαντέρ σαν αυτό δεν θα μπορούν να γίνονται στο μέλλον εξαιτίας αυτής της εξέλιξης, και γι’ αυτό χαίρομαι πολύ που λαμβάνω αυτό το βραβείο» σημείωσε.

ΒΡΑΒΕΙΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ IMMERSIVE: ALL AROUND CINEMA

Το διαγωνιστικό τμήμα Immersive του 27ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αγκαλιάζει δημιουργίες που αξιοποιούν τις πιο σύγχρονες νέες τεχνολογίες για να παρουσιάσουν διαφορετικές όψεις μιας εκτεταμένης πραγματικότητας, ξεπερνώντας τα κινηματογραφικά είδη και βυθίζοντας τον θεατή σε μια διαδραστική εμπειρία. Ο Χρυσός Αλέξανδρος του τμήματος Immersive συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο ύψους 2.000 ευρώ. Τα μέλη της κριτικής επιτροπής: Κάρεν Σιρίλο (εικαστική καλλιτέχνις, επιμελήτρια & δημοσιογράφος, ΗΠΑ)  /  Σκοτ Μόρις (επικεφαλής ψηφιακών παραγωγών για την Tate, Ηνωμένο Βασίλειο)  /  Στέλλα Νταβάρα (συντονίστρια CPH:LAB και XR εκθέσεων στο φεστιβάλ CPH:DOX, Ελλάδα)

Ο Χρυσός Αλέξανδρος του διαγωνιστικού τμήματος Immersive: All Around Cinema απονεμήθηκε στην ταινία:

Το γλυκό τέλος του κόσμου! του Στέφανο Κόνκα Μπονιτσόνι

Σκεπτικό: To γλυκό τέλος του κόσμου! δίνει αρχικά την εντύπωση ότι αποτυπώνει την εμπειρία της καταστροφής του κόσμου μας, αλλά και την απώλεια της αίσθησης της ελευθερίας. Ωστόσο, με έκπληξη διαπιστώσαμε ότι μας προσέφερε παράλληλα και μια ελευθερία: να στρέψουμε το βλέμμα εκεί που επιθυμούσαμε, να νιώσουμε αυτό που είχαμε ανάγκη να νιώσουμε, να έρθουμε αντιμέτωποι με ωμές αλήθειες ή να βρούμε καταφύγιο σε εικόνες ελπίδας ή ασφάλειας. Παρά τη στιβαρή οπτική του, δεν μας ωθεί να το αντιμετωπίσουμε με έναν συγκεκριμένο τρόπο, στοιχείο σπάνιο και ενθαρρυντικό για μια δημιουργία VR. Το γλυκό τέλος του κόσμου! είναι απαιτητικό και αποπροσανατολιστικό και διαθέτει μια κινηματογραφική ποιητικότητα που μας αιχμαλώτισε, αφήνοντάς μας μια προσφορά για το μέλλον – πώς θα επιλέξουμε να την αξιοποιήσουμε;

ΒΡΑΒΕΙΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ PODCAST

Οι ταινίες του Διαγωνιστικού Τμήματος Podcast διεκδικούν το Βραβείο Podcast, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 2.000€. Παράλληλα, στην τελετή λήξης του 27ου ΦΝΘ θα απονεμηθεί το Βραβείο ENS Louis Lumière-Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος για Ανερχόμενο Δημιουργό Ηχητικού Ντοκιμαντέρ. Ο νικητής/Η νικήτρια του βραβείου θα βρεθεί για έξι εβδομάδες στη Γαλλία για να συμμετάσχει στο Sound Documentary International Summer Programme της ENS Louis Lumière, που απευθύνεται σε νέους επαγγελματίες του οπτικοακουστικού χώρου (δημιουργούς blog, podcast ή οποιουδήποτε άλλου ηχητικού project). Τα μέλη της κριτικής επιτροπής: Μαρίνα Δανέζη (σκηνοθέτρια, παραγωγός) / Εύη Καρκίτη (δημοσιογράφος, ραδιοφωνική παραγωγός) / Κατερίνα Πουλοπούλου (δημοσιογράφος, ραδιοφωνικός παραγωγός) 

Το Βραβείο του Διαγωνιστικού Podcast απονεμήθηκε στο πόντκαστ:

Τυφλή γοητεία των Μιχάλη Αγραφιώτη, Στέλλας Κανταρτζή και Ελευθερίας Αυγερινού

Σκεπτικό: Ένα πόντκαστ που θίγει το θέμα της αναπηρίας και προσδίδει ορατότητα στα δικαιώματα των ανθρώπων που ζουν γύρω μας, καταδεικνύοντας πόσο σημαντικό είναι το να έρθουν στο προσκήνιο ζητήματα όπως το φλερτ και οι σχέσεις ατόμων με αναπηρία. Τα πρόσωπα του πόντκαστ μιλούν επώνυμα, λένε με θάρρος αυτά που τους απασχολούν και προχωρούν σε προσωπικές εξομολογήσεις, ανοίγοντάς μας με αυτόν τον τρόπο μια πόρτα στον κόσμο τους.

«Η τιμή που μας κάνετε είναι πραγματικά πολύ μεγάλη και αναπάντεχη για όλους μας. Αυτό που θέλω να σας πω είναι ότι το συγκεκριμένο πόντκαστ αποτελεί καθρέφτη της κοινωνίας μας, έναν καθρέφτη που αντανακλά τόσο τους ανθρώπους με αναπηρία όσο και αυτούς χωρίς αναπηρία. Θα μείνω στο γεγονός ότι η αναπηρία είναι ένα φάσμα στο οποίο μπορεί να βρεθεί κάποιος ανά πάσα ώρα και στιγμή της ζωής του. Αυτό που θα ήθελα να σας μείνει είναι ότι αξίζει να σπάσει ο πάγος μεταξύ των ανθρώπων με αναπηρία και των ανθρώπων χωρίς αναπηρία γιατί πέρα και πάνω απ’ όλα είμαστε όλοι άνθρωποι» ανέφερε η Στέλλα Κανταρτζή.

Ειδική Μνεία απονεμήθηκε στο πόντκαστ:

Φωνές δικαίωσης του Ανδρέα Βάγια

Σκεπτικό: Μια άρτια παραγωγή, ένα πόντκαστ που εστιάζει σε κακοποίηση σεξουαλική αλλά και συναισθηματική, ένα αποκαλυπτικό πεδίο για τις συνθήκες κατά τις οποίες προκύπτει κακοποίηση σε ένα οικείο περιβάλλον, και δη στον αθλητισμό. Γίνεται φανερό πόσο σημαντική είναι η δικαίωση για τα θύματα των εγκλημάτων, καθώς πλέον, με αφετηρία το MeToo και στον απόηχό του, οι γυναίκες τολμούν να μιλήσουν.

«Ευχαριστούμε πάρα πολύ. Υπάρχει συγκίνηση λόγω και του θέματος. Το Φωνές δικαίωσης αφορά μια υπόθεση χρόνιας κακοποίησης. Για πρώτη φορά μίλησαν δημόσια τα θύματα ενός 47χρονου σήμερα προπονητή Ταε Κβο Ντο, ο οποίος για χρόνια κακοποιούσε ανήλικες μαθήτριες. Οι γυναίκες αυτές πήγαν κόντρα σε όλα, στο κοινωνικό περιβάλλον και στον κακοποιητή τους, ο οποίος, χάρη στον δικό τους αγώνα καταδικάστηκε για τέσσερις βιασμούς, μια απόπειρα ασέλγειας και μια ασέλγεια. Πρόκειται για μια συλλογική δουλειά Αυτό το βραβείο είναι αφιερωμένο στις γυναίκες που μας μίλησαν» ανέφερε ο Ανδρέας Βάγιας.

Σμιλεμένες ψυχέςΣμιλεμένες ψυχές

ΒΡΑΒΕΙΑ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΕΝΩΣΗΣ ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (FIPRESCI)

H Διεθνής Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου FIPRESCI, που αποτελείται από καταξιωμένους επαγγελματίες στον χώρo της κινηματογραφικής κριτικής, θα απονείμει δύο βραβεία: ένα στην καλύτερη ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού και ένα στην καλύτερη ελληνική ταινία που εντάσσεται στο επίσημο πρόγραμμα του Φεστιβάλ. Τα μέλη της κριτικής επιτροπής: Ντίτερ Βίτσορεκ (Γερμανία) / Μαρίνα Κόστοβα (Βόρεια Μακεδονία) / Ασπασία Λυκουργιώτη (Ελλάδα)

Το βραβείο FIPRESCI σε ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:

Λευτεριά στον Λέοναρντ Πελτιέ των Τζέσι Σορτ Μπουλ και Ντέιβιντ Φρανς

Σκεπτικό: Για την υπογράμμιση της αναγκαιότητας μιας διαρκούς αντίστασης απέναντι σε ένα δικαστικό σύστημα που δεν είναι μόνο άδικο αλλά και διεφθαρμένο, ιδίως σε ό,τι αφορά την αγνόηση των περιθωριοποιημένων ζωών και των μειονοτικών κοινοτήτων, το βραβείο της FIPRESCI σε ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού απονέμεται στο ντοκιμαντέρ Λευτεριά στον Λέοναρντ Πελτιέ των Τζέσι Σορτ Μπουλ και Ντέιβιντ Φρανς.

Το βραβείο FIPRESCI σε ελληνικό ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους που συμμετέχει στο επίσημο πρόγραμμα του Φεστιβάλ απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:

Σμιλεμένες ψυχές του Σταύρου Ψυλλάκη

Σκεπτικό: Για τη δυναμική απεικόνιση της αποκατάστασης της αξιοπρέπειας, του σεβασμού και της κατανόησης όλων όσοι έχουν εγκαταλειφθεί, στιγματιστεί και απομονωθεί, επιβεβαιώνοντας την ανθρωπιά και καλλιεργώντας μια βαθιά εκτίμηση για την πολυπλοκότητα της ύπαρξης, το βραβείο της επιτροπής FIPRESCI σε ελληνική ταινία απονέμεται στο ντοκιμαντέρ Σμιλεμένες ψυχές του Σταύρου Ψυλλάκη.

«Ευχαριστούμε πάρα πολύ για την τιμή, ευχαριστούμε και εκ μέρους του Ζουλιάν Γκριβέλ,  ο οποίος αναχώρησε σήμερα το πρωί από τη Θεσσαλονίκη και νομίζω ότι σε μεγάλο βαθμό χάρηκε με την προβολή και την υποδοχή του κοινού. Έχετε τους χαιρετισμούς του και τις ευχαριστίες μας για όσα ζήσαμε εδώ με αυτη την ταινία» ανέφερε ο Σταύρος Ψυλλάκης.

ΒΡΑΒΕΙΟ ΤΗΣ ΠΕΚΚ

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ) απονέμει το βραβείο της Ένωσης στην καλύτερη ελληνική ταινία του Επίσημου Προγράμματος. Το βραβείο απονέμεται μετά από απόφαση της ειδικής γενικής συνέλευσης όλων των μελών της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου που έχουν παρακολουθήσει το Φεστιβάλ.

Το βραβείο της ΠΕΚΚ απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:

Επιστροφή στην πατρίδα των Χρύσας Τζελέπη και Άκη Κερσανίδη

Σκεπτικό: Για την υποδειγματική σκηνοθεσία ενός οδοιπορικού σε τόπους μνήμης και μαρτυρίου, που λειτουργεί ως μηχανισμός κάθαρσης και υπενθύμισης των δεινών του παρελθόντος, στοχεύοντας στη συγχώρεση και στην αποφυγή τους στο παρόν και στο μέλλον, η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου βραβεύει την Επιστροφή στην πατρίδα των Χρύσας Τζελέπη και Άκη Κερσανίδη.

«Είμαστε πολύ χαρούμενοι. Ευχαριστούμε πολύ την Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου», ανέφερε η Χρύσα Τζελέπη. «Είμαστε όντως πολύ χαρούμενοι, πήραμε το βραβείο των ανθρώπων που είναι ειδικοί στο σινεμά, αυτών που βλέπουν τις περισσότερες ταινίες από όλους μας, που δημιουργούν συνειδήσεις» συμπλήρωσε ο Άκης Κερσανίδης.

ΒΡΑΒΕΙΑ ΚΟΙΝΟΥ FISCHER

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, θα απονείμει συνολικά πέντε βραβεία: το Βραβείο Κοινού «Peter Wintonick» σε διεθνή ταινία άνω των 50’, το Βραβείο Κοινού σε διεθνή ταινία κάτω των 50’, το Βραβείο Κοινού σε ελληνική ταινία άνω των 50’, το Βραβείο Κοινού σε ελληνική ταινία κάτω των 50’, καθώς και Βραβείο Κοινού Fischer Platform+ για ελληνική ταινία που προβάλλεται online και πραγματοποιεί την πρεμιέρα της στο 27ο ΦΝΘ.

Για διεθνή ταινία άνω των 50΄ το Βραβείο Κοινού Fischer «Peter Wintonick» απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:

Όταν η Ισλανδία μπήκε στον πάγο της Πάμελα Χόγκαν

Για διεθνή ταινία διάρκειας κάτω των 50΄ το Βραβείο Κοινού Fischer απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:

Η κυρία του ασανσέρ του Μάρτσιν Μοτζελέφσκι

Ο Μάρτσιν Μοτζελέφσκι ανέβηκε στη σκηνή για να παραλάβει το βραβείο: «Σας ευχαριστώ πάρα πολύ! Είναι τεράστια χαρά να βραβεύομαι με ένα βραβείο κοινού, διότι για το κοινό κάνουμε τις ταινίες μας. Είμαι πολύ χαρούμενος που βρίσκομαι στη Θεσσαλονίκη και θέλω να σας ευχαριστήσω όλους για την παρουσία σας σήμερα εδώ. Είναι πολύ σημαντικό για μένα και για όλη την ομάδα μου το βραβείο αυτό. Είναι η πρώτη μου ταινία, όπως και του διευθυντή φωτογραφίας μου, καθώς οι περισσότεροι στην ομάδα είναι πολύ νέοι. Σας ευχαριστώ και ελπίζω να τα ξαναπούμε στη Θεσσαλονίκη».

Για ελληνική ταινία άνω των 50΄ το Βραβείο Κοινού Fischer απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:

Εδώ μιλάνε για λατρεία του Βύρωνα Κριτζά

Ο Βύρων Κριτζάς ανέβηκε στη σκηνή για να παραλάβει το βραβείο: «Ευχαριστούμε πολύ! Να είμαστε καλά και να βραβευόμαστε. Ευχαριστώ πολύ την παραγωγό μου, Μαρίνα Δανέζη, όλους τους συντελεστές της ταινίας, τους Κόρε. Ύδρο. και φυσικά τους λάτρεις της μπάντας, που μας έδωσαν αυτό το βραβείο. Θέλω να το αφιερώσω στα παιδιά που παίρνουν κάθε μέρα δύναμη, χαρά και συγκίνηση από τους στίχους και τη μουσική των τραγουδιών τους. Να είστε καλά!».

Για ελληνική ταινία διάρκειας κάτω των 50' το Βραβείο Κοινού Fischer απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ:

Επιστροφή στο Ντεπώ του Δημήτρη Ζάχου

Ο Γιώργος Τούλας, παραγωγός της ταινίας, ανέβηκε στη σκηνή για να παραλάβει το βραβείο: «Νιώθω λίγο περίεργα καθώς έχω βρεθεί στο Φεστιβάλ σχεδόν σε όλα τα πόστα: ως θεατής, ως εργαζόμενος, αλλά και ως μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου. Είναι η πρώτη φορά που βραβεύομαι. Πριν περίπου έναν χρόνο ξεκινήσαμε έναν πολύ μεγάλο αγώνα για την ορατότητα του Ντεπώ, την αποκατάστασή του και την επιστροφή του στην πόλη. Αυτό είναι το τρίτο βήμα που κάνουμε με αυτή την ταινία. Θέλω να ευχαριστήσω πάρα πολύ τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, που μας βοήθησε να φτιάξουμε αυτή την ταινία. Αφιερώνω αυτό το βραβείο στον Δημήτρη Ζάχο που σκηνοθέτησε την ταινία, στον Χάρη Δημαρά με τον οποίο μοιραστήκαμε την ιδέα και την έρευνα, σε όλη την ομάδα της Παράλλαξης και όλο το συνεργείο της ταινίας. Σας ευχαριστώ».

Για ελληνική ταινία που προβάλλεται διαδικτυακά στην ενότητα Πλατφόρμα+, το Βραβείο Κοινού Fischer απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ: 

Αρκτική Οδύσσεια του Ευάγγελου Ρασσιά

Όλα τα βραβεία θα τα βρείτε εδώ. 

Το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης διεξήχθη 6-16 Μαρτίου 2025. 

Το MOVE IT βρέθηκε εκεί και σας έγραψε ανταποκρίσεις στο ειδικά διαμορφωμένο section του online περιοδικού μας

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο